Vad är Canonical

Den kanoniska taggen är en metatagg sidnivå som placeras i HTML huvudet på en webbsida. Det berättar sökmotorer som URL den kanoniska versionen av sidan som visas. Dess syfte är att hålla samma innehåll ur sökmotorns index samtidigt befästa din sida styrka i en ”kanoniska” sida. Detta är vad rel = canonical uppfanns för. Särskilt i en hel del e-handelssystem, detta (tyvärr) händer ganska ofta. En produkt har flera olika webbadresser beroende på hur du kom dit. Du skulle gälla rel = canonical enligt följande: Du väljer en av dina två sidor som den kanoniska versionen. Det bör vara den version du tycker är viktigast. Om du inte bryr dig, välja den med flest länkar eller besökare. Om allt detta är lika: singla slant. Du måste välja. Lägg till en rel = canonical länk från den icke-kanoniska sida till den kanoniska en.

Så om vi plockade den kortaste webbadress som vår kanoniska webbadressen, skulle andra URL-länk till den kortaste URL som det i avsnittet head på sidan.

SEO Docs Apps

Canonical link HTTP header

Google stöder också en kanonisk länk HTTP-huvudet. Huvudet ser ut så här: Canonical länk HTTP-huvuden kan vara mycket användbart när canonicalizing filer som PDF, så är det bra att veta att alternativet existerar.

SEO Docs Apps

  • Vad är den kanoniska länkelementet ?
  • SEO nytta av rel = canonical
  • Processen för kanonisering
  • Hur man ställer kanoniska webbadresser
  • Korrekt exempel på att använda rel = canonical
  • Ställa den kanoniska i Yoast SEO
  • När ska du använda kanoniska webbadresser ?
  • 301 omdirigera eller kanoniska?
  • Skulle en sida har en självrefererande kanoniska webbadressen ?
  • Cross-domän kanoniska webbadresser
  • Felaktiga kanoniska webbadresser : vanliga problem
  • rel = canonical och sociala nätverk
  • Avancerad användning av rel = canonical
  • Canonical länk HTTP-huvudet
  • Använda rel = canonical på inte så liknande sidor
  • Använda rel = canonical i kombination med hreflang
  • Slutsats: rel = canonical är ett elverktyg