Tips och guide om Länkbygge!

Sökmotor ranking faktor enkätdata har visat att få externa länkar är den enskilt viktigaste mål för att uppnå hög ranking. Detta beror på idén att externa länkar är en av de svåraste mått för att manipulera och därmed en av de bästa sätten för sökmotorer för att bestämma populariteten av en viss webbsida. Denna idé (Länkbygge) användes först av den tidiga sökmotorn Alta Vista och senare förbättras genom Google.

Sökmotorerna använder många mätmetoder för att bestämma värdet på externa länkar. läsmer

Länksignaler faktor

  • Tillförlitlighet länk domänen.
  • Populariteten av länksidan.
  • Relevansen av innehållet mellan källsidan och målsidan.
  • Ankaret text som används i länken.
  • Antalet länkar till samma sida på källsidan.
  • Antalet rotdomäner som länkar till målsidan.
  • Mängden varianter som används som ankare text länkar till målsidan.
  • Ägarförhållandet mellan källan och målet domäner.

Används av sökmotorer

Hur sökmotorer tilldela värde till länkar? För att besvara detta måste vi undersöka de enskilda elementen i en länk, och titta på hur sökmotorer bedöma dessa element. Vi förstår inte riktigt de egna mått som sökmotorer använder, men genom analys av patentansökningar, erfarenhet och länkbygge test, kan dra några intelligenta antaganden som håller upp i den verkliga världen. Här är en lista av noterbara faktorer värda att beakta. Dessa signaler, och många fler, anses av professionella sökmotoroptimerare vid mätning länk värde och en webbplats länk profil.

Global popularitets

Ju mer populär och viktig plats är, desto fler länkar från webbplatsen materia. En webbplats som Wikipedia har tusentals olika webbplatser som länkar till den, vilket innebär att det är antagligen en populär och viktig plats. För att tjäna förtroende och myndighet med motorerna, behöver du hjälp av andra länk partner. De mer populära, desto bättre.

Lokal Topic Specifik popularitets

Begreppet ”lokal” popularitet, sökmotor, tyder på att länkar från platser inom en ämnesspecifika samhälle saken mer än länkar från allmänna eller off-topic webbplatser. Till exempel, om din webbplats säljer (tröjor), en länk från Society of (Kläder) betyder mycket mer än en från en hemsida om rullskridskor.

Anchor Text

En av de starkaste signalerna motorerna använder i rankingen är ankare text. Om dussintals länkar pekar på en sida med rätt sökord, har den sidan en mycket god sannolikhet för att rangordna väl för riktade frasen att ankaret text. Du kan se exempel på detta i aktion med sökningar som ”klicka här”, där många resultat rankas enbart på grund av ankare text av inkommande länkar.

TrustRank

Det är ingen överraskning att Internet innehåller stora mängder spam. En uppskattning så mycket som 60% av de sidor är spam. För att sålla ut denna irrelevant innehåll, sökmotorer använder system för att mäta förtroende, av vilka många är baserade på länken grafen. Tjänar länkar från högt betrodda domäner kan leda till ett kraftigt uppsving för detta poäng metriska. Universitet, statliga webbplatser och ideella organisationer representerar exempel på hög förtroende domäner.

Länk Neighborhood

Spam länkar går ofta åt båda hållen. En webbplats som länkar till spam är troligen spam själv, och i sin tur ofta har många spam webbplatser som länkar tillbaka till den. Genom att titta på dessa länkar i den sammanlagda, kan sökmotorer förstå ”länken grannskap”, länkbygge där din webbplats finns. Därför är det klokt att välja de webbplatser du länkar till noggrant och vara lika selektiv med de webbplatser du försöker tjäna länkar från.

Freshness

Länksignaler tenderar att sönderfalla över tiden. Platser som en gång var populär ofta gå unken, och så småningom misslyckas med att tjäna nya länkar. Därför är det viktigt att fortsätta tjäna ytterligare länkar över tiden. Vanligen kallad ”FreshRank” sökmotorer använder färskhet signaler länkar för att bedöma nuvarande popularitet och relevans.

Social delning

De senaste åren har sett en explosion i mängden innehåll som delas via sociala tjänster såsom Facebook, Twitter och Google+. Även sökmotorer behandlar socialt delade länkar annorlunda än andra typer av länkar, märker de dem ändå. Det finns mycket debatt bland sökmotor yrkesverksamma om hur exakt sökmotorer faktor social länksignaler i sina algoritmer, men det går inte att förneka den ökande betydelsen av sociala kanaler.